Tyto stránky již nejsou udržovány. Obsah je postupně přesouván/aktualizován na adrese chytrosti.marrek.cz.

1560/6046

Python

Obsah:

  1. Proč Python?
  2. Kde začít?
  3. Python 2.x nebo 3.x?
  4. Instalace
  5. Dokumentace, návody, tutoriály
  6. Jak se dělá v Pythonu grafické rozhraní (GUI)

Proč Python?

Python je moderní, robustní, výkonný, interpretovaný jazyk, který vznik s důrazem na jednoduchost a přehlednost. Python je vyvíjen jako open source, což mimo jiné znamená, že je k dispozici zcela zdarma pro mnoho platforem a operačních systémů.

Python je také výborným nástrojem pro Elektrotechnika, protože existují kvalitní knihovny, pro vědecké výpočty a vizualizaci dat.

Pokud vás zajímá víc o tom proč?, přečtěte si můj pokus o reklamu na Python.

| navigace |

Vše co se týká elektrotechniky, programování a souvisejících témat můžete prodiskutovat v konferenci na Google groups.

Skupiny Google
Přihlásit odběr skupiny Konference nejen o elektrotechnice
E-mail:
Navštívit tuto skupinu

Kde začít?

Python má poměrně velkou uživatelskou komunitu. Oficiální stránky najdete na python.org, českou komunitu potom na py.cz a python.cz. Jsou to myslím místa, kde je dobré začít. Najdete zde vše, co pro začátek potřebujete. Mimo jiné také diskusní fórum nebo seznam tutoriálů a literatury.

Pokud hledáte knihu, jistě stojí za to zdůraznit volně šiřitelnou publikaci Ponořme se do Pythonu 3, která má i svou on-line verzi.

| navigace |

Python 2.x nebo 3.x?

Python je v současné době ve fázi přechodu od starší řady 2.x k nové řadě 3.x, která přináší řadu vylepšení, ale také řadu nekompatibilit, takže kód napsaný např. pro v2.7 pod v3.2 jistě nepoběží. Řadě v3 patří budoucnost, ale naprostá většina knihoven a distribucí je stále ještě postavena na řadě v2.

Naše výuka bude postavena na Pythonu řady dva, tedy verze 2.X. Pokud se budete chtít Pythonem zabývat dál a nebudete vázáni dostupnými knihovnami, jistě vám přechod nebude dělat problém -- je to sice jinak, ale je to lépe. O změnách mezi od 2 k 3 se můžete dočíst více nebo ještě více na root.cz. Součástí instalace Pythonu je skript 2to3, který kód verze 2 automaticky převede do verze 3.

| navigace |

Instalace

Instalační balíček pro M$ Windows můžete jednoduše stáhnout z python.org a nainstalovat.

Pro plnohodnotnou práci, ale budete nejspíš potřebovat i knihovny. Elektrotechnikům se hodí hlavně NumPy, SciPy a Matplotlib. Proto doporučuji distribuci (nebo chcete-li balíček) Python(x,y), pomocí které poměrně jednoduše nainstalujete Python, vývojové prostředí a potřebné knihovny.

(Od verze 2.7.5.0 již nejsou podporovány Windows XP. Pokud používáte tento operační systém, stáhněte si verzi.)

Při instalaci je možné vybrat konkrétní balíčky, které se budou instalovat. Pokud nevíte, co vybrat a co ne, ponechte instalátor ve výchozím nastavení. Pro samotnou práci doporučuji prostředí Spyder.

Na mnou doporučovaném operačním systému Debian Linux zadáte příkaz:

# aptitude install python-numpy python-scipy python-matplotlib spyder 

případně:

# aptitude install python-doc python-numpy-doc python-matplotlib-doc

(a pak se podívejte do adresáře /usr/share/doc/<balík>)

| navigace |

Dokumentace, návody, tutoriály

Hlavním zdrojem dokumentace jsou jistě stránky doc.python.org. Pokud hledáte něco česky, tak na py.cz je seznam návodů, tutoriálů a literatury.

Od základu:

Matplotlib:

Dále bych zde rád upozornil na následující:

Python jak motor webu:

| navigace |

Jak se dělá v Pythonu grafické rozhraní (GUI)

Pro tvorbu GUI v Pythonu máme několik možností:

Knihovna Tk

Výhodou knihovny Tk je, že ji nemusíte nijak speciálně instalovat. Je přímo součástí instalace Pythonu. Jako nevýhoda se často uvádí její poněkud archaický vzhled. Osobně se ale domnívám, že to zase není tak hrozné a je to vyváženo jednoduchostí. Tato knihovna má vše, co pro svoje programy můžete potřebovat.

Podařenou českou dokumentaci a návod pro práci s Tk v Pythonu najdete na http://tkinter.programujte.com/. Na serveru programujte.com najdete i několik článků ohledně Pythonu a TK.

Velice jednoduše se dá TK použít s pomocí modulu EasyGUI.

Referenční příručka:
http://infohost.nmt.edu/tcc/help/pubs/tkinter/
http://effbot.org/tkinterbook/

Knihovna Qt

Qt je jedna ze dvou nejpopulárnějších multiplatformních knihoven pro vytváření programů s grafickým uživatelským rozhraním. Knihovna nabízí několik licenčních modelů. Jednoduše lze říci, že pokud hodláte své aplikace šířit jako Open source můžete knihovnu libovolně používat. Pokud hodláte vyvíjet uzavřené aplikace musíte platit.

Qt je součástí distribuce Pythonxy takže se stačí ponořit do dokumentace obsažené přímo v distribuci.

Modul, který vám umožní pracovat s Qt se jmenuje PyQt. Takže stačí pohledat a začíst se:

Knihovna GTK

Knihovna GTK je je tou druhou ze dvou nejpopulárnějších multiplatformních knihoven pro vytváření programů s grafickým uživatelským rozhraním. Nemá žádná licenční omezení ani pro vytváření komerčních aplikací.

Opět stačí hledat a začíst se:

wxWidgets

wxWidgets je vlastně nadstavbou nad běžně používané grafické knihovny na daných platformách. To znamená, že program spuštěný na Linuxu bude používat GTK nebo Qt, a stejný program spuštěný na Windows bude použít Windows API.

| navigace |

Licence Creative Commons Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS! Antispam.er.cz Blog: Tlapicka.net